2023. szeptember 15-én nyílt meg a Koszta József Múzeumban Giorgio Vasari – Angyali üdvözlet című festmény bemutatója. A megjelenteket Irsai Farkas László múzeumigazgató köszöntötte. A kiállítást és a konferenciát megnyitotta Szabó Zoltán Ferenc Szentes város polgármestere. A konferencián előadtak, Dr. Gruber László, teológus, Dr. Horvát Gábor, történész, tanszékvezető egyetemi docens, Dr. Nátyi Róbert, művészettörténész, dékán, tanszékvezető egyetemi docens, prof. Dr. Pál József, az MTA doktora, Dr. Róth Márton, irodalomtörténész, az MTA köztestületi tagja és Dr. Thékes István, oktatáskutató, egyetemi docens, a Gál Ferenc Egyetem nemzetközi főtitkára.
A konferencia a következő oldalon megtekinthető.
Az Angyali Üdvözlet című festményt 1925-től őrzi a Móra Ferenc Múzeum, mely Giorgio Vasari későreneszánsz alkotása 1571-ből. A kerek alakú műalkotás egyike volt annak a négy tondónak, melyek az Apostoli Palotaegyüttes Piustornyában, a harmadik emeleten kiállított Szent-Mihály-kápolnába készültek. A kutatások szerint a tondók 1798 után Napóleon seregeinek rekvirálásai, majd a pápa lakosztályainak 1815-ben megkezdett átépítése során szóródtak szét. Ezt követően az Angyali üdvözlet ismeretlen módon juthatott Magyarországra, ahol a budapesti műtárgypiacon 1896-ban bukkant fel. 1925-ben a szegedi származású Enyedi – Zsótér házaspár hagyatéki műgyűjteményéből egyezség útján jutott a szegedi Somogyi-könyvtár és Városi Múzeumba. 2007 és 2009 között Szabó Tamás, a szegedi múzeum képzőművészeti osztályának vezetője kezdeményezésére – magyar, olasz, amerikai – szakértők bevonásával sikerült igazolni a dollármilliós értékű táblakép eredetét, megrendelőjét és a hajdani pontos helyét. A tondó korábban vitatott festőjének meghatározására a Szépművészeti Múzeum és a Móra Ferenc Múzeum is felvette a kapcsolatot Louis Waldman amerikai művészettörténésszel, a Harvard Egyetem Itáliai Reneszánszkutató Központjának program-igazgató helyettesével, aki 2009 őszére dokumentumokkal igazolta a műalkotás eredetét. Ezzel bebizonyosodott, hogy a mesterkérdésben korábban vitatott mű valóban Giorgio Vasari alkotása.
A festő az evangéliumi üdvtörténetek (Lukács 1, 26-38) egy különlegesen szép pillanatát ragadta meg, amikor Isten hírnöke, Gabriel arkangyal megjelenik Máriánál a szűziesség és tisztaság jelképével, a fehér liliommal. A művészettörténetben ez az Angyali üdvözlet, az Ige megtestesülésének pillanata: Isten és Mária természetfölötti kapcsolata.