2023-11-20. Új állandó kiállítás a Petőfi Caféban
Tudósító és fotó: Lantos Imre - 2023. november 20. / www.szentesi kiallitasok.gportal.hu
2023. november 6-án nyílt meg a Patőfi Caféban Székely Komor Anna képzőművész állandó kiállítása.
Köszöntőt mondott Szabó Zoltán Ferenc polgármester és Székely Györgyi Komor Marcell dédunokája. A kiállítást megnyitotta Móra József önkormányzati képviselő. Közreműködtek Takács Gabriella, a Lajtha László AMI pedagógusa és Várallyay Réka művészettörténész.
Székely Komor Anna (Budapest 1902 - Budapest 1973) képzőművész munkássága.
Székely Komor Anna, a neves építész. Komor Marcell lánya, 1902-ben Budapesten született. Meghatározó volt számára a családi miliő, a polgári értékek és műveltség, a művészetek, a zene szeretete. Középiskolai tanulmányait ötvösként végezte, és bár nem volt a Képzőművészeti Főiskola növendéke, de a két háború közötti korszak egyik legjelentősebb művészeti szabadiskoláját. Gallé Tibor festő- és szobrászképző iskoláját látogatta. Örkényi Strasser István, Boldogfalvi Farkas Sándor és Beck András szobrászművészek voltak a mesterei. 1942-ben a Gallé festőiskola növendékeinek kiállításán, 1943-ban pedig a Műcsarnokban megrendezett Téli tárlaton szerepelt, ekkor, mint ígéretes tehetséget említik a szobrásznőt, aki „finom reliefstílust képviselt". A korai művekből sajnos egyetlen sem maradt fenn, a család lakását 1945-ben találat érte, a műterem is leégett.
1945 és 1954 között igen termékeny alkotókorszak követezett, Komor Anna éven te jelentkezett kisplasztikáival csoportos kiállításokon. Jó néhány művét intézmények megvásárolták, pályázatokon is nyert, például Marokszedő asszony című szobrát 54 pályamű közül díjazták. 1949 után kortársaihoz hasonlóan kénytelen volt a korszak kötelezően előírt irányzatához, a szocialista realizmushoz igazítani témaválasztását, a kompozíciók beállítását. Ezt az időszakot reprezentálják a Földmunkást ábrázoló szobor és a Szövetkezeti tanács című terrakotta szoborcsoport, amelyek ugyanakkor megmutatják, hogy Komor Anna eredendően természetelvű stílusa és plasztikai érzékenysége felülírta a szűkre szabott kereteket.
Munkái - főként portrék, aktok. Madonna ábrázolások - nem lépnek ki a szobrászat hagyományos, klasszikus keretei közül sem a témákat, sem a megfogalmazást tekintve, érzékenyen mintázott, finom arcú terrakotta Madonnája itáliai reneszánsz előképeket idéz, eszünkbe juthatnak a de!la Robbia művészcsalád azonos témájú művei. Népies ízű a későbbi, mázas kerámia Madonna gyermekkel szobor. A női aktok tömör formáikkal és biztos érzékkel megörökített mozdulataikkal mintha a magyar szobrászat két, generációknak példaként szolgáló mestere, Medgyessy Ferenc és Ferenczy Béni nőalakjainak a testvérhúgai lennének.
"Portré modelljeinek karakterét, lelki világát sajátos megérzéssel és felismeréssel tudta rendkívül rövid Idő alatt szobrászi formában kifejezni. " - írta férje. Székely Endre.
Élete utolsó évtizedeiben egészségügyi okokból fel kellett hagynia a szobrászattal és könnyű kézzel felrajzolt, szellemes zsánerjelenetekkel díszített, festett porcelánkészleteket készített. Boldogan merült el a történeti korok öltözékeinek, fegyvereinek részletezésében. A kiállításon megtekinthetők még porcelán festmény-tervek és az 1960-as évekből származó grafikák is.
A művésznő halála után 1977-ben férje öt kisplasztikáját a magyar Nemzeti Galériának ajándékozta, ebből négy jelenleg is a Galéria tulajdonában van.
(Csejdy Júlia)
|